Interaktivna televizija
Seminar iz
predmeta: Podatkovni višemedijski prijenos i računalne mreže
Student: Vedran
Brzić
E-mail: vedranbrzic@yahoo.com
SADRŽAJ:
1.2. Video-telefonija sredinom 20. stoljeća
1.4. Nove interaktivne tehnologije
1.7. Interaktivna televizija danas:
2.2. Prva generacija set-top
kutija
3. Usluge
interaktivne televizije
3.2.1. Interaktivne igre
i kvizovi
Danas kada čitamo i slušamo o
interaktivnoj televiziji (ITV u daljnjem tekstu), stječe se dojam da je ITV neka
nova tehnologija ili čak tehnologija budućnosti. Zapravo, ITV ima dugu povijest
iza sebe, staru gotovo kao sama televizija. Naravno, kako se razvijala
tehnologija, razvijao se i koncept ITV-a i onoga što on obuhvaća. U prvo
vrijeme, dakle kad je izumljena televizija 20-ih godina prošlog stoljeća,
koncept ITV-a je bio vezan isključivo za komunikaciju, i to u obliku ''slika u
jednom smjeru'', ''zvuk u oba smjera''. Tada s postojećom tehnologijom, dok je
i telefon bio rijetkost takvo nešto bilo je nemoguće realizirati.
1.2.
Video-telefonija sredinom 20. stoljeća
Pravim početkom ITV-a možemo smatrati posebnu vrstu komunikacije, koju
su razvile telefonske kompanije 50-ih godina prošlog stoljeća,
video-telefoniju. Narednih godina je ''PicturePhone'' (picture - slika) razvijan i testiran da bi 60-ih godina bio
predstavljen na tržištu. Međutim nije bio dobro prihvaćen na tržištu iz više
razloga: kvaliteta slike je bila slaba, cijena usluge je bila visoka, a
korisnici su mogli komunicirati samo s ljudima koji su također imali
video-telefone.
Slika
1.1.Video-telefon danas
Jedna od vodećih kompanija koja se bavila
razvojem i testiranjem ITV-a je bila Warner-Amex,
kasnije Time Warner. Ta je kompanija
1977. u Columbusu (Ohio, SAD) razvila sustav Qube, prvi sustav interaktivne televizije u svijetu. Dolazni signal
za Qube se temeljio na 30-kanalnom kabelskom sustavu, a također je postojao i
uskopojasni odlazni kanal, koji se koristio za naručivanje programa (pay TV),
za istraživanje tržišta te za televizijske kvizove. Dosta kućanstava se
pretplatilo na Qube, ali općenito su se slabo koristile nove mogućnosti koje je
taj sustav nudio. Qube je trebao biti komercijalna usluga, ali zbog skupe
tehnologije, niskog budžeta, cijene i problema sa razvojem interaktivnih
programa nikad nije zaživio te je 1984. otkazan.
Francuska vlada je 1979. pokrenula ITV
uslugu nazvanu Biarritz. Sustav se sastojao od 15 kabelskih TV kanala, 12
stereo audio kanala i video telefonije. Korisnici su također dobivali kameru,
zaslon, tipkovnicu i telefon.
1.4. Nove
interaktivne tehnologije
Novi interaktivni mediji i tehnologije su se 80-ih godina pojavili u
kućanstvima, na radnim mjestima, u obrazovnim ustanovama, primjerice video-rekorderi,
video-igrice, osobna računala, automatski govorni uređaji, mikrovalne pećnice,
informacijski terminali itd. Te nove usluge i nove tehnologije su omogućile
širenje koncepta ITV-a na nešto više od obične video komunikacije između dva
korisnika te su nudile novi oblik interakcije sa strojevima i sadržajima. U to
vrijeme razvijane su ITV sustavi poput Indaxa, Teletexta, Viewtrona, Gatewaya,
sve u SAD-u.
Slika 1.2.
Teletekst HRT-a (www.hrt.hr)
Jedno od istraživanja, koje je 90-ih godina proveo AT&T u Chicagu u vezi interaktivne televizije, je
dalo sljedeće rezultate:
·
Najbolje su bili
primljeni interaktivni obrazovni programi za djecu, sportovi i igre u kojima su
se kućanstva natjecala jedna protiv drugih.
·
Da bi jedna
usluga postala popularna ona mora sadržavati: zabavu, transakcije, informacije
i komunikaciju. Drugim riječima, ljudi se žele zabavljati, nešto dobiti, nešto
naučiti i nekome reći o tome.
·
Jako je bitno
kako je usluga ponuđena ljudima i što im ona omogućava.
·
Usluga mora biti jako jednostavna za korištenje, ljudi žele televiziju,
a ne računala, računalne programe ili nedaj Bože nekakvo programiranje.
·
Pretplatnici žele nove sadržaje i informacije kroz cijeli dan, i to pokrivenost
koju nudi CNN i širinu sadržaja koju nudi kabelska televizija.
Full Service Network, ili ako prevedemo
mreža potpunih usluga, je projekt
koji je 90-ih godina pokrenuo Time Warner u Orlandu. Projekt je lansiran na
tržište 1995. godine, a pokrivao je usluge poput interaktivne kupovine,
video-on-demand (video na zahtjev), udaljenog učenja, bankarskih poslova, transakcija s nekim vladinim agencijama,
video-telefonije, glazbe, igara, zdravstvenih usluga itd. Neke od kompanija
koje su nudile usluge unutar tog projekta su bile AT&T, Toshiba, Warner
Brothers, Time Warner Interactive, Hewlett Packard, Medior...
Na
žalost Time Warnera, FSN na tržištu nije naišao na dobar odaziv i projekt je
ugašen 1997. Slična je sudbina zadesila i većinu sličnih projekata u svijetu,
iako je upravo FSN najviše obećavao s obzirom na broj i širinu usluga koje je
nudio. Postavljalo se pitanje, zašto je to tako, odnosno što tržište želi.
Ogovor je bio jako jednostavan, ''nije nam bitan broj usluga nego cijena''. Ipak usluge poput
movies-on-demand (filmovi na zahtjev), video-igara, te usluga za djecu su bile
relativno privlačne korisnicima.
Pojava Interneta je poprilično utjecala na cijeli svijet, pa tako i na
koncept interaktivne televizije. Informacije su odjednom bile svima nadohvat
ruke, komunikacija je postala (relativno) brza i bezbolna. I ako malo
promotrimo, sve je bilo tu, online-kupovina, igrice, edukacijski sadržaju,
filmovi, glazba, transakcije, komunikacija s (informatički obrazovanim) ljudima
u bolnicama, vladinim agencijama, fakultetima itd. Dakle sve je bilo tu negdje,
još kad bi to nekako zapakirali, smjestili na mjesto gdje se ugodno i udobno
osjećamo (u fotelji u dnevnom boravku), te da je još malo poraditi na toj
prokletoj brzini, jer se s onih 56k ne osjećamo previše interaktivno, i eto,
moderna interaktivna televizija nam kuca na vrata. Danas je 56k kod većine ozbiljnih korisnika
Interneta stvar prošlosti (čak i u Hrvatskoj), jer postoje ISDN, ADSL,
satelitski internet, kabelski internet, optička vlakna.
1.7.
Interaktivna televizija danas:
Internet je danas u punom smislu riječi
interaktivni medij i postoje četiri glavne strategije kojima ga možemo povezati
sa ITV-om:
Digital Video Broadcast je organizacija koja je započela s radom 1993. i
podržana je od preko 200, ''broadcastera'',
proizvođača,
mrežnih operatera u preko 30 država. DVB organizacija specificira mnogo detalja
u ''fizičkom prijenosnom sloju'': modulacijske formate, uvjetne pristupe,
povratne kanale, interoperabilnost između različitih medija itd. Dosad su
standardizirali formate za MPEG-2 prijenos putem satelita (DVB-S), kabelske
televizije (DVB-C), zrakom (obična televizija, DVB-T) i mikrovalni prijenos (DVB-MS
i DVB-MC).
Očekuje
se da će DVB standardi u narednim godinama zamijeniti postojeću analognu TV
distribuciju. Omogućit će bolju
kvalitetu slike u širokom formatu (16:9) te bolju iskoristivost frekvencijskog
spektra. MPEG-2 format je danas prepoznatljivi
globalni standard za kompresiju digitalnih TV slika (također se koristi za
DVD-e). Može se postići kompresija od 200:1 bez gubitaka na kvaliteti slike.
MPEG kodiranje zahtjeva mnogo više procesorske snage nego dekodiranje, tako se
ono najčešće izvodi hardverski (uz jak procesor), dok je MPEG dekodiranje manje
zahtjevno i može se čak riješiti i softverski. MPEG-2 kodiranje bitno smanjuje
pojas potreban za digitalni TV-kanal.
2.2. Prva generacija set-top kutija
Prije smo rekli
kako je za MPEG-2 kodiranje i dekodiranje potreban nekakav hardware odnosno
procesor. Također procesor, odnosno hardverska podrška nam je potrebna i radi
drugih usluga koje nam nudi ITV. Dakle
interaktivna digitalna TV zahtjeva nekakav uređaj koji će običnoj televiziji
dati ‘’inteligenciju’’ odnosno približiti je konceptu osobnog računala.
Također, mora postojati način za komuniciranje između televizije i ''broadcastera'', bez obzira da li
signal dolazi preko kabela, sa satelita ili kroz zrak. Takav uređaj zove se set-top kutija.
Problem je što na
tržištu set-top kutija trenutno nema jedisntvenog standarda za sve proizvođače,
nego se njih nekoliko bori za prevlast. Neki od bitnijih sustava ITV-a su
OpenTV, MediaHighway, WebTV i Java.
OpenTV je softverska platforma (operativni sustav) za
ITV. Kompanija OpenTV je prvotno bio zajednički projekt Sun Microsystemsa i Thomson
Multimedie, a sada je nezavisna kompanija. Razvijaju alate i aplikacije za
ITV.
MediaHighway je interaktivni broadcast
sustav koji je razvila kompanija Canal+ Technologies.
Temeljen je na virtualnom stroju koji omogućava da sustav radi na bilo kojoj
hardverskoj platformi ili operativnom sustavu, što je korisno s obzirom na
velik broj proizvođača i neusklađenost među njima. MediaHighway pruža slijedeće
usluge korisnicima:
·
Elektronički vodič za program (electronic program
guide)
·
Online kupovina
·
Interaktivni oglasi
·
Vremenska prognozna na zahtjev
·
Video-igrice
·
Pay-per-view
·
Informativne baze podataka
·
Brzi Internet na PC-u
·
Brzi Internet na TV-u
·
Telebankarstvo
WebTV
Networks je osnovan 1995., a cilj kompanije je bio (kao što samo ime kaže)
dovesti internet u domove putem televizije. WebTV je od 1997.u vlasništvu
Microsofta. WebTV Networks je jedan od osnivača specifikacije pod nazivom
Advanced Television Enhancement Forum (ATVEF). Osim njih tu su još bili Intel,
Disney, DirecTV, CNN i neke druge manje kompanije. ATVEF je specifikacija za
razvoj poboljšanih TV-programa. U bliskoj budućnosti bi proizvođači mogli
razvijati poboljšane TV-programe koji će se moći dostavljati bilo kojim oblikom
TV-prijenosa (analogni, digitalni, kabelski ili satelitski) svim vrstama
broadcast prijemnika koji odgovaraju ATVEF specifikacijama.
Interaktivna TV koju nudi WebTV se može pratiti i na
televizijama i računalima, i pritom je potrebna odgovarajuća set-top kutija (s
Microsoftovim specifikacijama) odnosno kompatibilna TV kartica (za praćenje na
računalu). WebTV nudi svoje usluge u SAD-u, Japanu, Kanadi, Njemačkoj i Velikoj
Britaniji. Nude se tri paketa usluga:
·
WebTV Classic: e-mail i Internet pristup preko TV-a.
Potrebna telefonsku liniju, bilo kakva televizija i WebTV Internet Terminal
(set-top kutija).
·
WebTV Plus: Televizija poboljšana putem weba.
·
WebTV Plus Satellite: Nova verzija WebTV Plus usluge
koja ide putem satelitske TV.
3. Usluge interaktivne televizije
U prethodnom
poglavlju smo naveli neke kompanije koje nude ITV odnosno usluge koje ITV
omogućuje. Ovdje ćemo pažnju posvetiti upravo tim uslugama.
U ovu grupu usluga
možemo smjestiti elektronički vodič za program (electronic program guide – EPG)
i pay-per-view uslugu (PPV). EPG je sigurno najrašireniija usluga koja se nudi
putem ITV-a. EPG olakšava snalaženje u mnoštvu TV-programa, odnosno serija,
filmova, dokumentarnih emisija, vijesti i svega ostalog što se u svakom
trenutku nudi na televiziji. Omogućava nam da brzo nađemo upravo ono što
trenutno želimo gledati. Korisnik može pretraživati vodič na razne načine, po
abecedi, kanalima, tematici, ključnoj riječi. Također moguće je vidjeti
trailere filmova, opise emisija, čak i
zvučne zapise. Vjerovatno znate kako je ponekad komplicirano na klasičnom
video-rekorderu namjestiti snimanje neke emisije koju želimo pogledati (posebno
ako na teletekstu piše krivo vrijeme), ponekad se ne snimi sve što želimo, a 4
sata prostora koje nam nudi VHS-kazeta nisu uvijek dovoljna. Ti problemi su
riješeni ITV-om. EPG ima u sebi zapisane termine svih emisija, te će on sam
namjestiti snimanje emisija ukoliko korisnik to želi. Hard-diskovi velikih
kapaciteta više nisu rijetkost (100 gigabajtni diskovi nisu više preskupi), a
MPEG-2 i MPEG-4 formati nam omogućavaju bezbrižno snimanje sati i sati
TV-programa. U literaturi se može naići na naziv PVR (Personal Video Recorder)
koji se odnosi na uređaje koji imaju ovakve mogućnosti.
Slika 3.1. EPG software (www.tivo.com)
Jedna od osnovnih opcija svakog PVR softwarea je tzv.
timeshifting (vremensko pomicanje). Naime, s obzirom da raspolažemo hard-diskom
velikog kapaciteta, možemo ga iskoristiti kao buffer te na njemu snimati
posljednjih x minuta (ovisno koliko odaberemo) programa kojeg gledamo. Tako se
možemo u svakom trenutku vratiti i pogledati što je bilo na TV-u prije pola
sata ili više te opet uhvatiti korak s akutalnim programom.
Korisnicima je također na raspolaganju i PPV usluga.
Princip je vrlo jednostavan, plati-pa-gledaj. Nude se najčešće filmovi i
sportska događanja. Ti filmovi ili sportski prijenosi su najčešće zaštićeni
nekakvim sustavom kriptografskih ključeva do trenutka kada ga korisnik –
služeći se kreditnom karticom ili nekim drugim sustavom plaćanja – ne kupi za
prikazivanje.
3.2.1. Interaktivne
igre i kvizovi
Usluga koja
omogućava aktivno sudjelovanje gledatelja u igrama i kvizovima. Princip je
sličan kao u klasičnim TV kvizovima u kojima voditelj postavlja pitanje, a
natjecatelji odgovaraju s tom razlikom da u igri može sudjelovati svaki
gledatelj iz svoje dnevne sobe, odgovarajući pomoću tipkovnice.
Interaktivni
oglasi su sinkronizirani sa TV-oglasima. Na ekranu se pojavljuje interaktivna
oznaka ili ikona preko koje gledatelj
može saznati to što ga (ju) zanima o tom proizvodu, kupiti ga, naručiti
kataloge, čak i sudjelovati u nagradnoj igri.
Kupovina iz naslonjača zasigurno ima prednosti naspram
onoj klasičnoj. Preko online kataloga brzo možemo pronaći artikal koji nas
zanima i kupiti ga. Neke kompanije nude i uslugu dostave.
Nigdje još nije uvedeno, ali
moglo bi biti. Glasovanje na lokalnim, regionalnim ili nacionalnim izborima bi
moglo biti mnogo jednostavnije, sigurno bi odaziv bio veći. Naravno
eksponencijalno bi porasla vjerojatnost varanja, a tu je naravno i problem
privatnosti, o čemu više nešto kasnije.
TiVo je kompanija
koja nudi uslugu interaktivne televizije u SAD-u, te nekim zemljama zapadne
Slika 4.1. TiVo (www.tivo.com)
Na slici 4.1. je
prikazano što je sve potrebno za TiVo uslugu. Za TiVo je potrebna naravno TiVo
kutija (set-top box), pretplata na TiVo uslugu, telefonska linija i naravno
mogućnost prijema signala. Bitno je napomenuti da je TiVo kompatibilan s
kabelskim i satelitskim prijemnicima kao i s
običnim krovnim i sobnim antenama. Također je kompatibilan s većinom
DVD-playera, video-rekordera i televizija. Ovisno o kupljenoj verziji, TiVo
može snimiti do 140 sati TV-programa.
Zar nešto interaktivno
postoji iu Hrvatskoj? Da, uistinu postoji,a ambiciozni projekt eTV nastao je
suradnjom Vodatela s operaterom satelitskih sustava Astra. Srce ovog sustava je
Media Centar PC (set-top kutija) koji korisniku omogućuje posuđivanje filmova,
satelitski internet, praćenje TV programa i cjeloukupnu PVR funkcionalnost.
Vodatel
korisnicima nudi gotovo HTPC računalo (Home Theater PC – računalo koje
zamjenjuje više manje sve kućne multimedijalne uređaje: liniju, DVD player,
videorekorder) zasnovano na prilagođenom Linuxu ili operativnom sustavu Windows
XP Media Center Edition. Na Linuxu (najnoviji Debian) Vodatel razvija kompletno
vlastito rješenje. Kako bi se omogućio pristup eTV-u, u njemu se nalazi TV
kartica namijenjena praćenju klasične, zemaljske televizije, ali i DVB kartica
za praćenje satelitskih programa. Osim računala, u cijenu kompleta je uključeno
i sve što je potrebno za prijem satelitskog programa: antena, LNB i
postavljanje cijelog sustava kod korisnika. Pritom HTPC računalo zadržava sve
svoje ostale funkcije, moguće je timeshiftati
i snimati TV program, gledati DVD-ove, pregledavati digitalne forografije
pohranjene na računalu, slušati glazbu, radioprogram, surfati Internetom i
slično. Bitno je napomenuti kako će korisnici eTV-a moći koristiti EPG koji će
započetak sadržavati program hrvatskih televizija (HRT, RTL i NovaTV). Razvojem
sustava planira se EPG dopuniti i programom stranih, besplatnih satelitskih
programa. Osim EPG-a, nudi se i video-on-demand usluga. Naime, korisnici eTV-a
mjesečno će na izbor imati stotinjak filmova koje će preko satelitske veze moći
učitati na diskove svojih Media Centar Boxova. Plaćanje se vrši kreditnom
karticom, na način kako smo već objasnili u odjeljku 3.1. Svi programi dostupni
na ovaj način, korisnicima se isporučuju
u MPEG-4 formatu.
Slika 5.1. Video-on-demand
sučelje eTV-a (www.vodatel.hr)
Što se tiče
satelitske veze, radi se o kombinaciji satelitske internetske veze za downstream
podataka i filmova prema korisniku te upstream podataka o korisnikovim željama
nekom drugom vrstom veze na Internet. Odlazni kanal sadrži daleko manje
podataka, pa se za prijenos prema Vodatelovim serverima može koristiti i
najobičnija modemska veza, ISDN, ADSL ili neka treća veza. Naravno, bilo bi
glupo ne iskoristiti ovakav način komunikacije i ne pružiti uslugu surfanja
Internetom. Vodatelovo računalo ima mogućnost spajanja u lokalnu žičnu ili
bežičnu mrežu te može ostalim računalima u kući omogućiti korištenje veze na
Internet. U paketu su isporučeni bežična tipkovnica i daljinski upravljač koji
olakšavaju korištenje mogućnosti eTV-a.
U tablici 4.1 je prikazan cjenik Vodatelovog eTV-a.
Vodatel
eTV računalo |
||
eTV Media Centar Box |
4.444 kn |
PDV, oprema za prijem
satelitskog programa, instalacija |
Satelitski
pristup Internetu |
||
SatADSL384 |
130 kn |
Brzina prijenosa sa
satelita prema korisniku ograničena na 384/ 512/ 768/ 1024 kbps. Promet sa satelita se ne naplaćuje. |
SatADSL512 |
200 kn |
|
SatADSL768 |
260 kn |
|
SatADSL1024 |
320
kn |
Tablica 4.1. Cjenik
Vodatelovog eTV-a
Problem
privatnosti je nešto što se danas jako često spominje, s obzirom na postojanje medija
kao što je internet, elektroničkog novca, osobnih računala. Interaktivna
televizija nije iznimka, i tu je taj problem dosta izražen. Počnimo od najočitijh primjera. U prvom redu,
pay-per-view usluge ili online kupovina odnosno plaćanje kreditnim karticama.
Brojevi kreditnih kartica putuju medijem koji možda nije siguran, te se
spremaju u neku bazu na nekom udaljenom računalu. Postavlja se pitanje tko ima
pristup tim računalima i da li je naš novac siguran.
S
druge strane postoji problem da kompanije koje nude usluge ITV-a sakupljaju
podatke od korisnicima te praktički svaki korisnik ima svoj ‘’dosje’’ u bazi podataka. Naime kompanije
skupljaju podatke o navikama korisnika poradi poboljšavanja usluge ili za
istraživanje tržišta:
·
koje programe i emisije najviše vole gledati
·
kada pali, kada gasi TV
·
koje reklame gleda, koje je propustio
·
što kupuje putem ITV-a
·
što traži na Internetu
·
koje usluge ITV-a koristi
·
za koga je glasovao
Nekome to nije bitno, ali nekome će zasigurno smetati
da negdje netko ima uvid u njegov život, navike, politička opredjeljenja.
8.Literatura
URL: http://www.whitedot.org/issue/iss_story.asp
URL: http://www.cti.dtu.dk/research/ITV
URL:
http://www.doc.ic.ac.uk/report.html
5.
TiVo Service
URL: http://www.tivo.com
Word verzija: Interaktivna televizija.doc
PDF verzija: Interaktivna
televizija.pdf
Prezentacija: Interaktivna televizija.ppt
Za povratak na glavnu stranicu kliknite ovdje.